TELEVIZE ZŮSTÁVÁ NEJOBLÍBENĚJŠÍ FORMOU VIDEA NA SVĚTĚ
Odborné sdružení The Global TV Group před nedávnem vydala aktualizovanou verzi přehledu, jak je ve světě konzumována televize. Čísla ukazují, že navzdory vzestupu digitálních alternativ zůstává tradiční televize atraktivní a přitahuje diváky svou rozmanitou nabídkou obsahu.
Průzkum ukazuje, že televize se stále těší velké oblibě.
Komentář k přehledu poskytl Matt Hill, ředitel výzkumu a plánování společnosti Thinkbox:
85 % v Brazílii, 75 % v Rakousku, 76 % v Německu, 69 % v Kanadě, 75 % ve Francii… ačkoli je videogalaxie čím dál složitější, roztříštěnější a konkurenčnější, její hlavní sluneční soustavou je nadále televize. Z dat v prezentaci vidíme, že obvykle představuje nejméně dvě třetiny konzumace videa. To je pozoruhodná ukázka její dlouhodobé odolnosti (pokud máte obranářskou náladu) nebo trvalé popularity (pokud jste naladěni pozitivně).
Svět videa se za posledních deset let změnil víc než za poslední půlstoletí. Rozmach předplaceného videa na vyžádání (SVOD), mainstreaming na YouTube a turbo nástup TikToku vytvořily bouři, kterou televize podle některých předpovědí neměla přečkat.
Teď se zdá, že obrázek je ale jasnější. Přestože nemáme podobné údaje ze zemí celého světa, zkušenost Velké Británie se pravděpodobně nebude od většiny ostatních zemí nijak radikálně lišit. Údaje o videu ve Velké Británii ukazují dva trendy, které stojí za povšimnutí.
- Za prvé souhrnné sledování SVOD služeb, jako je Netflix a Amazon Prime Video, v roce 2022 poprvé kleslo, a to z 53 minut za den v roce 2021 na 45 minut v roce 2022. Pravděpodobně za to může dopad nepřirozeně vysoké sledovanosti televize během lockdownu při pandemii v roce 2021 a krize životních nákladů, kdy se předplatné SVOD služeb dostává pod tlak.
- Za druhé se ve Velké Británii snižuje a stabilizuje postupný pokles sledování klasického televizního vysílání, který byl patrný v posledních letech (v roce 2015 to bylo v průměru o něco více než 4 hodiny denně na osobu, v roce 2022 něco přes 3 hodiny denně).
Tyto dva trendy společně naznačují, že pokud jde o vzorce sledování televize, vstupujeme do období stability. Po nedávných bouřlivých letech v oblasti videa přichází zklidnění. Koláč sledovanosti televize zůstává zhruba stejný, jen SVOD služby v posledních letech ubraly kousek času klasickému televiznímu vysílání. Zdá se ale, že tento dopad se již z velké části projevil - a vysílatelé mají díky své historii i odborným znalostem dobrou pozici, aby se jim v budoucnu na obrazovkách po celém světě dařilo.
Přehledná prezentace je k dispozici zde.