Vyjádření Asociace komerčních televizí k problematice evidence poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání
PROSINEC 2024
Od konce listopadu rezonuje v médiích (jako jsou sociální sítě, internet, rozhlas a televize, denní i týdenní tisk) téma evidence poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání. Byly k němu dokonce pořádány i tiskové konference a je momentálně diskutováno na půdě Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky či v Senátu České republiky.
Tisková zpráva RRTV ze dne 21. listopadu t.r., která obsahovala běžnou informaci o činnosti RRTV, ke které má zákonný mandát plynoucí z platné unijní a české legislativy, rozpoutala diskuzi dokonce i na vládní úrovni.
RRTV v tiskové zprávě informovala tvůrce audiovizuálního mediálního obsahu (mezi něž mohou patřit i tzv. influenceři), že je v souladu se zákonem vyzývá k plnění evidenční povinností, pokud jimi poskytovaná služba naplňuje definiční kritéria audiovizuální mediální služby na vyžádání (AVMS). Rada tak ač nemusela, dotčené subjekty proaktivně a nad rámec zákonných povinností upozornila, že v případě že splňují zákonná kritéria pro registraci a do databáze RRTV se ještě nezapsaly, nechť tak neprodleně učiní, a že v případě pochybností, zda se na ně evidenční povinnost vztahuje, jim bude v posouzení, zda se na jejich službu vztahuje evidenční povinnost, nápomocna. V případě, že státní správa na upozorní subjekty, které podléhají zákonné povinnosti, že je potřebné tuto povinnost plnit, a nabídne konzultace, se jedná o nadstandardní a ze strany státního orgánu o velmi vstřícný krok.
V této souvislosti pokládáme za podstatnou povinnost členských států EU podle čl. 2 odst. 5b Směrnice o audiovizuálních mediálních službách, která zní:
Členské státy zavedou a pravidelně aktualizují seznam poskytovatelů mediálních služeb, kteří spadají do jejich pravomoci, a uvedou, na kterých z kritérií podle odstavců 2 až 5 je jejich pravomoc založena. Členské státy tento seznam a veškeré jeho aktualizace předloží Komisi.
Komise zajistí, aby tyto seznamy byly zpřístupněny v centralizované databázi. V případě nesrovnalostí v jednotlivých seznamech kontaktuje Komise dotčené členské státy s cílem nalézt řešení. Komise zajistí, aby k této databázi měly přístup vnitrostátní regulační orgány nebo subjekty. Komise informace obsažené v databázi zveřejní.
Samozřejmostí je, že se musí jednat o seznam kvalitní a pokud možno úplný.
Tématu evidence influencerů jako poskytovatelů AVMS na vyžádání se pravidelně věnuje i ERGA, která ve své zprávě uvádí, že kupř. „Litevský národní úřad (srovnat lze s českou RRTV) vydal několik varování pro vloggery, kteří odmítli splnit registrační povinnost, a dokonce kvůli tomu vedli soudní řízení, protože jeden z vloggerů napadl varování úřadu u soudu. Po proběhlém odvolání bylo krajským soudem ve Vilniusu rozhodnuto ve prospěch litevského národní úřadu a vloggerovi bylo uloženo, aby dodržel zákonné povinnosti:
Dotčená část fyzických osob podnikatelů (zobecněně influenceři) je sektorem, který zásadním způsobem ovlivňuje velké množství unijních spotřebitelů (v mnoha případech cílí na zranitelné publikum nejmladších, a tudíž nejzranitelnějších generací). „Influencerskou činnost“ vykonává za úplatu, ať už se jedná o úplatu v jakékoliv podobě, při této činnosti velmi často dochází k propagaci výrobků a služeb ve formě, která je výslovně zakázaná tradičním poskytovatelům AVMS (televize/rozhlas), případě k propagaci výrobků a služeb, na které jsou veškeré reklamní aktivity tradičním médiím zapovězeny.
Při této příležitosti je dobré připomenout, že Evropská komise dne 14. února 2024 zveřejnila tiskovou zprávu týkající se výsledku šetření EK a spotřebitelských úřadů, ze kterého plyne, že online influenceři zřídkakdy přiznávají, že to, co zveřejňují, je ve skutečnosti komerční obsah. Ten ukázal, že ačkoli 97 procent influencerů zveřejňovalo sponzorovaný obsah, správně ho jako reklamu označovalo pouze dvacet procent. Ze 78 procent ověřených tvůrců obsahu, kteří vydávali obsah za účelem zisku, bylo pouze třicet šest procent evidovaných v obchodních rejstřících. V důsledku tohoto šetření bylo vytipováno 358 osob, jejichž činnost měla být dále prověřena. Vnitrostátní orgány dostaly za úkol je kontaktovat a požádají je o dodržování platných pravidel. Komise má výsledky kontroly analyzovat (také s ohledem na právní povinnosti platforem podle DSA) a případně přijme nezbytná donucovací opatření. Citovaná tisková zpráva EK viz.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/api/files/document/print/cs/ip_24_708/IP_24_708_EN.pdf
Jak plyne nejen ze shora uvedeného, ale je i obecnou nutností plynoucí z faktické situace na AV trhu, dohled nad dodržováním regulace reklamy je dalším nutným krokem, kterým je třeba se zabývat tak, jak to již dělají dozorové orgány i v jiných zemích Evropské unie. V některých případech tyto země pohlížejí na influencery dokonce přísněji než na tradiční média, příkladem může být úprava francouzská.
Asociace komerčních televizí tak chápe tiskovou zprávu RRTV ze dne 21. listopadu 2024 jako postup, který je plně v souladu nejen s českým právem, ale především s právem Evropské unie, k jehož dodržování a vymáhání se Česká republika zavázala.