LINEÁRNÍ TELEVIZE JE PŘES RŮST VOD OBCHODNĚ KLÍČOVÁ
Lineární televizní vysílání je přes rozmach služeb videa na vyžádání (VOD) stále klíčovým zdrojem výnosů i zisků vysílatelů, zaznělo na konferenci Innovation Day.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) bude podporovat platformu bezplatného digitálního terestrického vysílání (DTT) i po roce 2030. Na čtvrteční konferenci Innovation Day to uvedl generální ředitel Českých Radiokomunikací (CRA) Miloš Mastník. O budoucnosti DTT se má rozhodovat v příštím roce na konferenci WRC 2023 v Ženevě, která napoví, zda DTT vysílání bude moci využívat svého dosavadního kmitočtového spektra. Ředitel CRA Mastník je přesvědčen, že DTT vysílání má budoucnost i po roce 2030. Nahrávat tomu má současný ekonomický vývoj, kvůli kterému bude celospolečenský zájem o zachování DTT vzhledem k jeho bezplatné dostupnosti.
DTT vysílání je v Česku stále nejrozšířenější formou příjmu televizního signálu. Využívá ho 54 % českých domácností, přičemž penetrace DTT platformy je v čase relativně stabilní. Druhým nejsilnějším je IPTV příjem, který za poslední roky narostl na 26 %, na druhou stranu klesá podíl domácností využívajících satelitní vysílání (na 17,5 %). Ve druhém letošním čtvrtletí se zvýšil podíl kabelového vysílání na 13 % (více viz graf níže).
České Radiokomunikace chtějí podle generálního ředitele dále rozvíjet bezplatné vysílání DTT, zároveň ale usilují i o rozvoj dalších platforem, jakými jsou HbbTV (v současnosti registrováno 1,3 mil. TV připojených k HbbTV) a také OTT.
„Pracujeme na projektu placeného obsahu a diskutujeme zřízení národní platformy,"
nastínil Miloš Mastník možnosti rozvoje placeného obsahu v DTT vysílání. Diskuse jsou ale podle jeho slov teprve na začátku. Vedle toho si CRA slibují i od vysílání 5G, které testují od letošního jara a které má přinést výhody pro televizní vysílání na mobilním zařízení. Testování 5G by se mělo rozšířit ještě o další vysílače. CRA se rovněž chtějí zaměřit na rozvoj digitálního rádiového vysílání DAB+.
Podle ředitele pro oblast regulace CRA Marcela Procházky je lineární TV vysílání z obchodního pohledu klíčovým zdrojem výnosů vysílatelů. Služby videa na vyžádání (VOD, Netflix a další) jsou podle jeho názoru negativně ovlivněny růstem spotřebitelských cen, kdy na některých západních trzích se růst VOD zastavil. I to je důvod, proč se někteří poskytovatelé snaží do svých modelů zakomponovat prodej reklamy, aby službu pro předplatitele zlevnili. „Sledujeme nárůst AVOD služeb, které jsou podporovány reklamou. Mluví o nich Disney nebo Netflix, kteří uvažují i o svých lineárních kanálech zdarma, které budou podporovány reklamou, což je podobný způsob televizního vysílání, jaký známe dnes," uvedl Procházka. Finanční výsledky navíc podle jeho slov ukazují, že výnosy a i provozní marže z lineárního TV vysílání jsou stále v růstu, zatímco provozní marže u internetových VOD služeb jsou i záporné.
Zdroj: mediaguru.cz